og

USA Rejse New Orleans

af | 10. sep 2019 | Oplevelser - Rejser

Næste stop på vores USA tur efter Memphis var to overnatninger i New Orleans. Byen som aldrig sover, og hvor der spilles Jazz og Cajun musik på næsten hvert gadehjørne.
Vi havde inden ankomsten reserveret en lejlighed meget tæt på The French Quarter, og p-plads til bilen, som desværre kom oven i prisen for lejligheden. Dette var vi ved at være vant til, da p-pladser i de større byer koster ekstra, som i New Orleans var 25 $ for 24 timer.

French Quarter

New Orleans i staten Louisiana er kendt for rigtig mange spændende ting, og desværre også for orkanen Katrina der ramte byen i 2005 og oversvømmede to tredjedele af byen, da dæmningerne ikke kunne klare presset fra vandmasserne. Byen har i dag ca. 275.000 indbyggere, hvor det lige efter Katrina var på 90.000 indbyggere.

French Quarter i New Orleans

Et af de få områder der ikke blev oversvømmet var French Quarter eller bare The Quarter som bydelen også er kendt for. French Quarter er den oprindelige franske bosættelse fra ca. 1718, hvilket man tydelig ser når man går rundt i dette skønne kvarter med de gamle huse med deres karakteristiske smedejerns balkoner, og beplantninger på rækværkerne. Selv om nogle af værthus gaderne ligger i bydelen oplevede vi på vores byvandring, at gå rundt i gader uden nævneværdige andre mennesker, og følte en ro og stilhed.

Andre spændende mål i USA: Memphis Elvis´fødeby // Brooklyn New York // Kansas City

Hotel i New Orleans

The Quarter er som navnet hentyder en firkant, hvor f.eks. den berygtede gade Bourbon Street ligger, med alle dens værtshuse, spillesteder og restauranter. Som et af de andre meget få steder i USA ud over Memphis, må man gå rundt og drikke i gaderne, hvilket mange amerikanere benytter sig af.
Den oprindelige befolkning i Louisiana var franskmænd, og de som blev født i New Orleans blev kaldt kreolere. Mange af de franskmænd der slog sig ned i Louisiana kom fra provinsen Acadienne i det sydlige Canada, hvor englænderne havde fordrevet dem, hvilket ordet Cajun stammer fra. New Orleans er i dag en af de mest raceblandede byer i USA.
New Orleans er ligeledes kendt for karnevallet Mardi Gras, og selvfølgelig maden der er en blanding fra alle de forskellige etniske gruppers køkkener.

French Market i New Orleans

Når man kommer nord eller vest fra og kører ind i New Orleans kommer man igennem The Baton Rouge, som er et stort sumpområde. Vi kørte på motorvejen, som er placeret på enorm store betonpiller, hvilket giver et fantastisk overbliver over området, og vi kunne vi virkelig fornemme dette enestående naturområde, hvor der også bor mennesker.
Samme aften vi ankom gik vi hen for, at opleve den sydende stemning i The Quarter, og da vi træder ind på Bourbon Street står det første New Orleans Jazz orkester og spiller, mens folk danser til musikken. Det gode ved bydelen er, at man på trods af mange mennesker føler sig sikker, og langt de fleste andre er fest stemte og glade, hvilket kun smitter af på en.
New Orleans virker som et trækplaster på kommende brude og brudgomme, og det ene polterabend efter det andet gik ind på de forskellige barer.

Bourbon Street by Night

Restaurant Red Fish Grill

Restauranten Red Fish Grill ligger tæt på indgangen til Bourbon Street.

Helstegt Red fish

Jeg fik helstegt red fish og Nina jambalaya med hele store rejer.

Paneret fisk

Cajun food

I starten af denne aften virkede det lidt uoverskueligt pga. de mange mennesker, og hvor skulle vi egentlig begynde, selv om jeg havde et par navne med på restauranter.
Ikke langt fra Jazz orkesteret lå en Restaurant Red Fish, som serverede traditionel Cajun mad og andre fisk og skaldyrs retter. Stedet er forholdsvis stort med egen østersbar.
Jeg valgte, at få en helstegt rødfisk og Nina bestilte Jambalaya, som næsten ikke kan blive mere Cajunagtig. Begge dele smagte rigtig godt.

Oyster Bar i New Orleans

Red Fish Grill´s egen østers bar.

Bayou Club

Efter middagen begav vi os ud i nattelivet igen, og travede rundt i The French Quarter, og fandt i den øverste ende en lille cajun bar Bayou Club, hvor et fem mands orkester gik til den i bedste Cajun stil. Ikke lang tid efter, at vi havde bestilt en drink røg Nina ud på dansegulvet med en af de lokale.
Vi afsluttede den første aften på Jazz clubben Bourbon O Bar, hvor et live Jazz orkester spillede, og vi kunne sidde mere tilbagelænet med en god drink i hånden. Igen et helt andet publikum og stemning.

Bourbon O Bar i the French Quarter

Bourbon O Bar med rigtig gode drinks, godt jazz orkester og en afslappet stemning.

Jazz music at Bourbon O Bar

Havnefront i New Orleans

Havnefronten langs Mississippi.

Street food market i New Orleans

Reje tacos i New Orleans

Fish tacos på the French Market.

Friterede New Orleans Østers

Friterede kæmpe rejer.

Eftersom vi kun havde to overnatninger i New Orleans valgte vi næste dag, at tage den på gå ben rundt i The French Quarter og havneområdet uden, at stile efter noget bestemt, hvilket er svært når der både er interessante restauranter, museer, hjuldampere og andet vi også godt ville se og prøve.
Vi gik fra vores lejlighed af Canal St ned til havneområdet og op langs Mississippifloden, som er en fantastisk flot gåtur. Undervejs stødte vi på Woldenberg Park, hvor Hjuldamperen Natchez ligger fortøjet. Vi kunne have taget en tur til ca. 600 kr. i alt, hvis vi havde ventet et par timer. På øverste dæk blev der spillet orgel, og dampen stod op af piberne.
Længere oppe af havnefronten kom vi til Jackson Square, som er en park, hvor kunstnere fremviser deres håndværk, og musikere der spiller Jazz. Pladsen er omgivet af oprindelige bygninger fra 1700 tallet, og et besøg værd. Der er masser af restauranter og barer, så man bliver hverken sulten eller tørstig.

Street music in New Orleans

Hvis man fortsætter langs f.eks. N Peters St. ad havnefronten støder man ind i French Market, som har åbent hver onsdag mellem 13:00 – 17:00. Markedet har masser af fødevarestande med skaldyr som østers, sandwich og andre sydstats retter. Derudover er der håndværks- og tøjstande. Helt klart et besøg værd, da vi oplevede at maden var rigtig god, og benyttede os af, at prøve lidt forskelligt.
Fortsætter man igen en 45 – 60 minutter tid langs havnefronten vil man komme til en af de legendariske restauranter i New Orleans, Elizabeth´s. Desværre nåede vi den ikke i denne omgang.
Restauranten vi spiste på anden aften er en af de ældre i New Orleans Napoleon House fra 1904, der ligger i det franske kvarter. Det er tydeligt, at restauranten er over 100 år gammel, da man har bibeholdt noget af oprindelige look. Menuen består af traditionelle retter som jambalaya, Seafood gumbo, sandwich´s som Po’Boy og Reuben Sandwich. Stemningen er speciel, hvilket gør det et besøg værd.

Napoleon House

Napeleon House når man træder ind af hoveddøren.

Fiske gumbo af Napoleons House

Gumbo, ægte traditionel tyk suppe fra Louisanna.

Senere på aftenen nåede vi, at høre et blues band på en af byens mange barer i den mere stille ende af The French Quarter.
Inden vi travede tilbage til lejligheden en sidste gang skulle jeg have min anden, men ægte Po’ Boy Sandwich, som er en traditionel sandwich fra New Orleans bestående af baguette, mayonnaise, friterede østers salat og tomater. En Po’ Boy kan minde om en sub sandwich.

Gastromad spiser Po Boy

Godt med hot sauce på den bedste Po’Boy jeg fik smagt i New Orleans.

New Orleans har alle mulige underlige forretninger som sælger alt fra hot sauces til vodoo ting. Man kan komme på ture med airboats ude i sumpen, og se de områder af byen der blev ramt af orkanen Katrina. Musikken slukker ikke i byen, uanset om det er Jazz, Blues eller Cajun.

Gastromad i New Orleans

Svedig, tørstig og sulten efter flere friske østers på the French Market.

Andre vildt gode opskrifter

Hvad synes du om denne opskrift?