og
Graceland Mansion Elvis Presley Memphis

Med hovedet fuld af countrymusik gik vores tur nu sydvest mod Elvis Presley´s hjemby Memphis i Tennessee, hvor hans hjem Graceland Mansion ligger. Turen ned til Memphis gik ret gnidningsløst og tog os ca. 3½ timer. Der er ikke mere end 341 km med motorvejen Interstate 40 W. Vi havde aftenen i forvejen igen booket en hotel lejlighed beliggende i centrum af Memphis.

Få mere rejse inspiration: Nashville // Manhattan på New York // Staten Nebraska

Elvis Aaron Presley grav

Barbeque Commissary Memphis

Inden vi ramte Downtown kørte vi først ud til forstaden Germantown, hvor den ældre og kendte restaurant Commissary BBQ med deres Memphis style BBQ og Ribs ligger. Commissary BBQ har eksisteret i 25 år som restaurant, men var inden da i 90 år en lille land købmands forretning, hvor befolkningen i Germantown kunne købe alt fra cowboytøj til mælk. Restauranten er indrettet som et gammelt sted med masser af posters, avisudklip og andet på væggene. Stedet var utroligt hyggeligt. Bagved restauranten er der placeret 4 røgskure af træ som var fyldt med diverse ribs, pølser, brisket, pulled pork og andet.
Den værste frokost travlhed var overstået, da vi ankom var det ikke noget problem, at få et ledig bord. Vi bestilte en slab til to som bestod af deres Hickory Smoked BBQ Ribs inklusiv baked beans, djævle æg, coleslaw og brød. Hvordan var maden så? God, men ikke lige så god som Kansas City BBQ, da Commissarys ribs var mere tørre og knap så smagfulde. Om det skyldtes at vi ankom efter kl. 14 ved jeg ikke, men alligevel var besøget det værd.

Germantoen Commissary BBQ sauce

Commissary Restaurant Memphis

Memphis er udover Elvis Presley´s hjemby også byen, hvor utrolig mange pionere af Amerikanske musikgenrer er startet. Nogle af dem er Roy Orbison, Otis Redding, Aretha Franklin, Justin Timberlake, og B.B. King hvor man stadig kan høre ægte god blues musik på hans bar, der ligger i centrum af Memphis. Flere kendte pladestudier som Sun Studio og Stax Records ligger i Memphis, hvor både blues, soul og rockabilly blev indspillet. Man har mulighed for, at se Sun Studio og Stax Records som i dag er omdannet til museer.

Et af de steder i centrum af Memphis, hvor flere spillesteder ligger og hvor Sun Studio hørte til er gaden Beale Street, hvor der sker rigtig meget i forhold til musik og barer. Som et af de få steder udover New Orleans kan man gå med en øl hånden på Beale Street uden, at blive arresteret.

Den onsdag aften vi gik derhen var det den ugentlige Bike Night, hvor hele gaden blev invaderet af lokale motorcykler. Et gæt er af der var et par hundrede motorcykler linet op langs kantstenen af Beale Street. Er man i Memphis en onsdag kan jeg anbefale, at opleve det, da flere af motorcyklerne er utrolig flotte og omdannet til noget man sjældent oplever i Danmark.
Senere på aftenen fik vi et bord på B.B. King Blues Club, som var ejet af B.B. King da han levede. På forreste række blev vi underholdt af 3 super dygtige blues musikere, der fyrede det ene B.B. King nummer af efter det andet. Stemningen på stedet emmer af fed blues.

Samme aften besøgte vi en foto udstilling på Beale Street, som var taget af Martin Luther Kings fotograf. Lederen af museet kunne berette om de både de positive raceændringer, der var sket siden hans opvækst i 1950´erne, og til hvordan det i dag desværre er begyndt, at gå den anden vej igen.

Når man er i Memphis kommer man ikke uden om Graceland, hvor Elvis Presley boede. Vi havde afsat en hel dag til besøget, hvilket var givet godt ud, da museet er kæmpe stort. Vi kørte ud til Graceland så vi var der ved åbningstiden kl. 10:00, og kunne vælge mellem forskellige billet typer, som f.eks. Ultimate VIP Tour, Elvis Experience Tour eller kun Graceland Mansion, hvor man kun ser Graceland Mansion. Vi købte Elvis Experience Tour, hvor der udover Graceland Mansion var adgang til flere haller med udstilling af forskellige Elvis effekter, som tøj, guldplader, biler, motorcykler m.m.. Udover udstillingerne er der rig mulighed for, at få stillet både sult og tørst med flere af hans yndlingsretter.
Selve Graceland Mansion er mindre end jeg havde forestillet mig, og vi blev kørt over til huset i hold i mindre busser. På trods af de mange andre turister var det stor en oplevelse, at se hvordan Elvis, hans forældre og hustru boede. Man får en fornemmelse af det liv der har været i huset, da han har indspillet et par af hans plader i kælderen, som hedder The Jungle Room. Som på mange andre museer fik vi hovedtelefoner og boks, hvor man fik fortalt historien om huset og Elvis. Dog virkede den ikke altid, hvilket var lidt af et minus.

Memphis er ikke kun musik og sjov og ballade, men også byen hvor Martin Luther King desværre blev myrdet, da han stod udenfor døren til værelset på motellet Lorraine i centrum af Memphis. Motellet er i dag omdannet til et museum National Civil Rights Museum, hvor alt er efterladt som den dag i 1968 han blev myrdet, hvilket også gælder for de biler de kørte i.

Inden vi tog afsted til USA havde jeg undersøgt lidt om Memphis og andre af de byer vi skulle igennem. Memphis City har den kedelige rekord, at være USA 11´s mest voldelige by på trods af den kun har 652.236 indbygger i 2017. Men når ca. 20% af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen bliver det en kamp for overlevelse. Den mere velhavende middelklasse og dem over bor udenfor Downtown i f.eks. Germantown, hvilket var tydeligt at se da vi besøgte Commissary BBQ. Når man nærmede sig Downtown blev det værre hvad angik dårlige huse. I selve Downtown er der ingen problemer, og der er ligeledes masser er politi. Dog kunne vi fornemme, at vi ikke skulle gå langt før vi nærmede os grænsen til de områder, hvor en turist ikke bør færdes om aftenen.
Der er en klar forskel på Nashville og Memphis, hvad angår sikkerhed og fattigdom. Memphis har desværre trukket fattigdomskortet og den hårde kriminalitet. Dermed betyder det ikke, at man ikke kan besøge byen, men at man skal tænke sig om, som så mange steder i USA.

Andre vildt gode opskrifter

Hvad synes du om denne opskrift?